Bestemming campagne
De explosieve vraag naar vlees en andere dierlijke producten leidde wereldwijd tot een industrie waarin elk jaar ongeveer 80 miljard landdieren worden gefokt en geslacht voor voedselproductie. Bedrijven staan onder grote druk om hun productiekosten zo laag mogelijk te houden. Vanwege de enorme prijsdruk zijn alle productieprocessen (het fokken, houden, voeren en slachten) tot in de puntjes geoptimaliseerd. De kwaliteit van leven van de dieren werd daarbij van ondergeschikt belang geacht. Het merendeel van deze dieren leeft daardoor in pijnlijke, ongepaste omstandigheden. Kippen, die de overgrote meerderheid van de geslachte dieren vormen, lijden bijzonder zwaar. Vleeskuikens worden bijvoorbeeld gehouden in een dichtheid van 26 dieren per m² met maximaal 40.000 van hun soortgenoten. Dit leidt tot stress en agressie. De snavel van legkippen – een belangrijk tactiel orgaan – wordt vaak zonder verdoving ingekort om wederzijds letsel als gevolg van het hoge stressniveau te voorkomen The Humane League (THL) richt zich vooral op het beïnvloeden van de voedingsindustrie en de politiek, met name als het gaat om het houden van legkippen in kooien. Dit blijkt bijzonder effectief, omdat het bij kippen om een groot aantal dieren gaat. Normen stellen aan bedrijven kan de situatie van dieren in de vee-industrie sterk verbeteren. Als een bedrijf niet bereid is om vrijwillig te veranderen, maken publiekscampagnes consumenten bewust van de omstandigheden en voeren zo de druk verder op. The Humane League (THL) is zeer succesvol in het overtuigen van bedrijven om te stoppen met wrede vee-industriepraktijken. In de afgelopen tien jaar heeft de organisatie van meer dan 400 bedrijven vrijwillige toezeggingen gekregen dat ze niet langer eieren uit legbatterijen gebruiken. Daarnaast hebben ruim 150 bedrijven vrijwillig toegezegd de levensstandaard van vleeskuikens te verbeteren. Als gevolg hiervan is jaarlijks het leven van meer dan 300 miljoen kippen aanzienlijk verbeterd. THL coördineert en subsidieert wereldwijd dierenorganisaties en traint activisten. Binnen de door THL opgerichte Open Wing Alliance (OWA) zijn inmiddels meer dan 80 dierenwelzijnsorganisaties verenigd (The Humane League, z.d.). Dit maakt de campagnes van THL nog effectiever, omdat het de organisatie in staat stelt snel een groot aantal mensen te mobiliseren om bijvoorbeeld een petitie te steunen.